Profil na FB

Jaką nawigację GPS kupić?

Niegdyś do nawigacji wykorzystywane były mapy oraz kompas. W XX wieku wiele się zmieniło, a wszystko za sprawą nowej technologii, która wkroczyła z wielkim impetem do naszego świata. Mowa oczywiście o systemie GPS, który spotykany jest obecnie w wielu obszarach życia.

Stoją za tym oczywiście niezwykłe możliwości jakie niesie za sobą ta amerykańska technologia. Zanim jednak kupisz odpowiednie urządzenie, warto zapoznać się z poradnikiem poniżej, który pozwoli Ci zrozumieć najważniejsze zagadnienia, a tym samym kupić dobrej klasy sprzęt.

Rodzaje nawigacji

W zależności od zastosowań, możemy wymienić przynajmniej 5 podstawowych typów odbiorników do nawigacji

Nawigacja samochodowa

Jak sama nazwa wskazuje, wykorzystywana jest w samochodach. Charakteryzuje ją duży wyświetlacz (od 4,3 do 7 cali), możliwość zamontowania uchwytu na szybę oraz krótki czas pracy bez ładowania. Ceny tego typu urządzenia zaczynają się już od 300 zł.

Nawigacja motocyklowa

Przystosowana do jazdy motocyklem. Posiada niewielki wyświetlacz (od 3,5 do 4,3 cala) oraz uchwyt mocujący do kierownicy. Charakterystyczna stosunkowo wysoka cena - powyżej 1000 zł.

Nawigacja ręczna (piesza, turystyczna)

Posiada niewielkie rozmiary (ekran 1 - 2 cale) oraz wytrzymałą baterię. Często ekran jest monochromatyczny. Cena w granicach kilkuset złotych.

Nawigacja wodna

Rozmiary ekranu od 4 do 12 cali. Posiada wiele dodatkowych funkcji, jak chociażby sonar, lub radar. Cena od 1 tyś., nawet do 20 tyś. zł.

Nawigacje specjalistyczne

Wykorzystywane np. w geodezji. Charakteryzują się bardzo dużą dokładnością oraz wysoką ceną. Zwykle powyżej 10 tyś. zł.

Nawigacje wbudowane

Obecnie moduły GPS znajdziemy w wielu urządzeniach, np. smartfonach, aparatach cyfrowych, tabletach, zegarkach. Istniej także możliwość podłączenia modułu GPS do laptopa, lub komputera PC, co daje także możliwość wykorzystania tego typu sprzętu w nawigacji satelitarnej.

Słownik pojęć

System GPS

Technologia nawigacji satelitarnej opracowana przez Stany Zjednoczone. Pełną operacyjność system osiągnął w 1995 roku. Obecnie 99,96% kuli ziemskiej jest w zasięgu GPS. Korzystanie z tej technologii jest darmowe.

Obecnie na świecie istnieje kilka podobnych systemów. Wśród nich największe znaczenie ma rosyjski GLONASS. Również Europa rozwija swój projekt (Galileo) oraz Chiny (Beidou). Systemy te, za wyjątkiem GLONASS, są w fazie budowy.

EGNOS (ang. European Geostationary Navigation Overlay Service)

Europejski system wspomagający działanie GPS (w przyszłości także Galileo). Tworzą go 3 satelity geostacjonarne. Jego celem jest zwiększenie dokładności wyznaczania pozycji. Większość produkowanych obecnie modułów GPS korzysta z EGNOSS.

A-GPS

Usługa oferowana przez operatorów sieci komórkowych. Pozwala na znaczne skrócenie czasu pierwszego wyznaczenia pozycji. Wykorzystuje się tutaj połączenie internetowe. Dlatego też korzystanie z A-GPS zwykle nie jest darmowe. Zaletą tej technologii jest zdecydowanie krótszy czas wyznaczania pozycji. A-GPS działa zwykle razem z GPS, z tego też bierze się skrót (Assisted GPS). Współdziałanie A-GPS oraz GPS, to także większa dokładność.

TIFF (ang. Time to First Fix)

Jest to czas od uruchomienia odbiornika do pierwszego określenia jego pozycji. Zwykle TIFF dzielimy, na:

  • Gorący start
  • Zimny start (Cold start)
  • Ciepły start (Warm start, Normal)

Gorący start (Hot start)

Jest to czas jaki musi upłynąć od momenty chwilowej utraty sygnału, do momentu ponownego nawiązania połączenia z satelitami. Dobry przykład, to przejazd autem pod mostem. Kiedy się tam znajdziemy nawigacja traci kontakt z satelitami, jednak zaraz po wyjeździe nawiązuje go ponownie. Czas jaki jest potrzebny od momentu opuszczenia mostu do ponownego nawiązania kontaktu z satelitami, to właśnie gorący start. Dobrej klasy odbiornik radzi sobie z tym w czasie około 1 sekundy. Urządzenie jest w stanie nawiązać kontakt z satelitami w ten sposób, maksymalnie do 20 minut po utracie sygnału

Zimny start

Jest to czas pomiędzy uruchomieniem nawigacji, a ustaleniem pozycji. Urządzenie nie ma wtedy informacji o ostatnim położeniu satelitów jak to mam miejsce w przypadku gorącego startu, dlatego czas ten jest dłuższy i wynosi około 40 - 60 sekund. Urządzenie startuje w ten sposób po upływie 4-6 godzin

Ciepły start

Występuje wtedy, gdy aktualne są efemerydy dla 3, lub więcej satelitów, a ma miejsce tylko problem synchronizacji czasu (między satelitami, a naszym urządzeniem). Zwykle "ciepły start" może mieć miejsce 20 minut - 4 godz. po tym, jak po raz ostatni używaliśmy nawigacji. "Ciepły start" trwa zwykle około 30 sekund.

TMC (ang. Traffic Message Channel)

Informuje o sytuacji na drogach, np. wypadki, korki, remonty dróg itd.

Częstotliwość odświeżania pozycji

Określa jak często następuje aktualizacja pozycji (zwykle co 0,1 sekundy).

Moduł (odbiornik) GPS

Odbiera sygnał z satelitów nawigacyjnych i na tej podstawie określa aktualną lokalizację. Obecnie najpopularniejsze są moduły SiRF, np. SiRFstar III, który charakteryzuje się następującymi parametrami:

  • Ilość kanałów: 20
  • Dokładność w poziomie: 10 metrów
  • Dokładność w pionie: 1 - 5 metrów
  • Ponowna akwizycja: 0.1 sekundy
  • Ponowny odczyt: 1 sekunda
  • Hot start: 1 sekunda
  • Warm start: 38 sekund
  • Cold start: 42 sekund
  • Wsparcie pozycjonowania: WAAS, ENGOS

W ostatnim czasie coraz większą popularnością cieszą się moduły SiRFstar IV, które charakteryzuje:

  • Ilość kanałów: 48
  • Dokładność w poziomie: < 2.5 metra
  • Dokładność w pionie: < 5 metrów
  • Hot start: < 1 sekundy
  • Warm start: < 35 sekund
  • Cold start: < 35 sekund
  • Wsparcie pozycjonowania: WAAS, EGNOS, MSAS, GAGAN

Warto także wspomnieć o modułach SiRF Atlas V, który posiada aż 64 kanały. Co istotne, tego typu odbiorniki są kompatybilne z systemem Galileo, który obecnie jest jeszcze w fazie budowy. SiRF Atlas V, to zaawansowany układ, który dysponuje kontrolerem pamięci, zintegrowanym procesorem, układem graficznym, a także kontrolerem zarządzania energią. Poza tym, posiada wsparcie dla modułów WiFi oraz tunerów DVB-T.

Większość obecnie produkowanych nawigacji wyposaża się w moduł SiRF Atlas V.

Warto także widzieć, iż na rynku mamy do czynienia nie tylko z marką SiRF. Warte polecenia są także moduły MTK, np. MT3318-MTK v1, MT3328, MT3329-MTK v2).

Ilość kanałów

Bardzo istotny parametr nierozerwalnie związany z modułem GPS. Jego znaczenie jest stosunkowo łatwo pojąć, gdyż ilość kanałów, to po prostu ilość satelitów z jakimi nasze urządzenie może się komunikować w tym samym czasie. Jest to o tyle istotne, gdyż im większa będzie liczba owych satelitów, tym dokładność wyznaczania pozycji będzie w konsekwencji większa.

Ze względu na kulistość Ziemi oraz ograniczoną ilość satelitów na orbicie, odbiornik nie jest w stanie dostrzec w jednym czasie więcej niż 12 satelitów. Dlaczego w takim razie konstruuje się moduły, które posiadają 20, 48, lub nawet 60 kanałów? Odpowiedź jest prosta. Obecnie odbiornik nawigacyjny komunikuje się nie tylko z satelitami systemu GPS, ale także z satelitami geostacjonarnymi należącymi, np. EGNOS w Europie. Poza tym, wspomniany już SiRF Atlas V będzie w stanie nawiązać połączenie z satelitami systemu Galileo.

Właściwości ekranu

Z ekranem związane są następujące parametry:

  • Rozdzielczość - obraz na wyświetlaczu składa się z wielu tysięcy małych punktów. Im tych punktów, zwanych pikselami, będzie więcej, tym obraz będzie bardziej wyrazisty (większa szczegółowość małych elementów). Optymalna rozdzielczość, to 800x400 (800 punktów w poziomie i 400 w pionie)
  • Przekątna - to inaczej wielkość ekranu. Przyjęło się, że wyrażamy ją za pomocą cali (1 cal, to 2,54 cm). Do samochodu osobowego poleca się ekran 4,3 cala, lub 5 cali. Nawigacje 7 calowe sprawdzają się w samochodach o większych gabarytach.
  • Ilość wyświetlanych kolorów - dobrej klasy urządzenie jest w stanie wygenerować 262 tyś. kolorów, co w zupełności wystarczy.

Systemy operacyjne

Każda nawigacja GPS dostarczana jest z określonym systemem operacyjnym, który jest kompatybilny z mapami określonego producenta.

Microsoft® Windows CE 6.0, CE 7.0

Obsługuje mapy: iGo, MapaMap, AutoMapa, MioMap, Be-On-Road.

System operacyjny firmy Garmin

Obsługuje mapy: City Navigator, WorldMap oraz GPMapa.

System operacyjny firmy TomTom

Obsługuje mapy: TomTom

Dodatkowe funkcje

Obecnie produkowane nawigacje przejęły wiele funkcji znanych z tabletów, telefonów, konsoli do gier, czy nawet aparatów cyfrowych! Co konkretnie możemy znaleźć w rozbudowanej nawigacji samochodowej?

  • Oglądanie filmów - często spotykana funkcja. Pozwala uruchomić filmy zapisane np. w formatach mpeg4, avi.
  • Odtwarzacz Mp3 - obecnie prawie standard
  • Funkcje telefonu komórkowego - niektóre nawigacje posiadają wbudowane wejście na kartę SIM, co pozwala na wykorzystanie ich jako telefonów komórkowych!
  • Aparaty cyfrowe - jakością porównywalne z tymi, które spotykamy w smartfonach
  • Uruchamianie gier
  • Przeglądanie internetu

Interfejsy

Nawigacje GPS wyposażone są w dużą ilość interfejsów, które pozwalają na komunikację z innymi urządzeniami, np. telefonami komórkowymi (smartfonami), tabletami, laptopami itd.

Do najpopularniejszych interfejsów należą:

  • USB (mini USB) - umożliwia podłączenie urządzenia chociażby do laptopa w celu aktualizacji map, przesłania filmów, muzyki, gier itd.
  • Bluetooth - umożliwia bezprzewodową komunikację pomiędzy urządzeniami na niewielkie odległości (kilka, kilkanaście metrów)
  • WiFi - daje możliwość bezprzewodowego dostępu do internetu.
  • Stereo Mini Jack - tym złączem podłączymy słuchawki stereofoniczne
  • Karta pamięci - umożliwia rozszerzenie pamięci wbudowanej o pamięć zewnętrzną, znajdującą się na tzw. karcie pamięci, np. microSD

Zastosowane technologie

  • CleverParking - informuje, gdzie znajdują się najbliżej nas usytuowane parkingi oraz czy są płatne
  • FingerFriendly (tylko dotknij, easyClick, 1-Click-Menu) - obsługa jednym palcem
  • DOM - wystarczy wybrać odpowiednią opcję (w praktyce ikonka z nazwą "Dom"), a nawigacja wyznaczy automatycznie trasę do domu z wybranej lokalizacji
  • Dzień / Noc - różna jasność ekranu w zależności od pory dnia
  • GeoPix - wystarczy wybrać zdjęcie ze znacznikiem geograficznym (geoTag), a urządzenie samo wyznaczy trasę do miejsca, które znajduje się na zdjęciu
  • LineAssist (Asystent pasa ruchu) - informacja o pasie, na którym powinien znajdować się nasz pojazd, aby wykonać bezpiecznie manewr
  • Landmark 3D (Widok terenu 3D) - punkty orientacyjne w trzech wymiarach (3D)
  • MyReport (IQ Routes, Traffic Message Channel, Traffic Patterns, NAVTEQ) - informacje o utrudnieniach na drodze
  • My Routes (ecoRoute Routes, Econav) - najbardziej ekonomiczna trasa
  • PanoramaView - pokazuje krajobraz w 3D
  • RealCity 3D (miast 3D) - plan miasta w trzech wymiarach (3D)
  • RealityView - realistyczna zmiana pasa ruchu

Dodaj opinię o poradniku


Informujemy, iż wprowadzone przez Ciebie dane osobowe w powyższym formularzu komentarza będą wykorzystywane tylko w celu publikacji Twojej wypowiedzi na niniejszej stronie. Więcej informacji w polityce prywatności.